Hallvarsson & Halvarsson logotyp
Nyheter

Vad allmänheten har pratat om senaste veckan, tidsperiod: juni 2021

Coronapandemin är nästan över
- åtminstone vid middagsbordet

Axiom Insight följer opinionen noga i olika frågor. Bland annat frågar vi allmänheten vilka samhällsfrågor de pratat om den senaste veckan. Frågan är ställd med ett öppet svar som sedan kodas till olika ämnesområden.

Sedan mars 2020 har corona varit det i särklass mest förekommande ordet. I augusti 2020 seglade i stället invandring och kriminalitet upp efter den uppmärksammade våldsvågen som kulminerade i dödsskjutningen mot den 12-åriga flickan Adriana. Under hösten, vintern och våren som följt, har corona återigen svept tillbaka som den vanligaste ”snackisen” – ju större smittspridning i samhället under smittvåg 2 och 3, desto vanligare har corona varit som samtalsämne.

I juni 2021 hände däremot något oväntat. Corona har blivit nedputtad mot att människor i stället pratar om regeringen med anledning av misstroendeförklaringen, invandring, skatter och kriminalitet.

Efter nästan 1,5 år med dagliga coronauppdateringar är nog de flesta trötta på blotta tanken av att ha ytterligare ett samtal om det. När Sverige då har ett tragiskt polismord och en ovanlig misstroendeförklaring av statsministern, är det inte märkligt att det dominerar samtalen. Samtidigt har både ISK och fastighetsskatten varit i ropet vilket har gjort skattefrågan dubbelaktuell. Det är även tydligt att den våldsamma kriminaliteten för många kopplas ihop med invandringspolitiken.

När fler är färdigvaccinerade, vädret börjar tillåta trevliga utomhusaktiviteter och restriktionerna succesivt lättar, verkar coronaviruset tappa sitt nyhetsvärde bland allt fler. Coronapandemin hovrar fortfarande i samhället, men den börjar åtminstone lämna samtalet vid middagsbordet.

Vad tror du blir nästa stora snackis?

Louise Stenberg, Axiom Insight



info@halvarsson.se 
+46 8 407 20 00
© 2018 H&H Group

Sveavägen 20
Box 3666
103 59 Stockholm

Som kund hos Hallvarsson & Halvarsson blir du del av någonting större

Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:BylundBysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Intellecta, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime, Tomorrow, och Wonderland bildar vi Sveriges största kommunikations­grupp ‐ H&H Group